Kort sammendrag
Bergen er den byen som er kommet lengst i å bruke parkeringspolitikk som en del av arealpolitikken. Trondheim er også langt fremme, mens Stavanger fremdeles har en noe mer liberal parkerings-politikk. Sandnes er opptatt av å tilrettelegge for nok parkering i sentrum.
Parkeringspolitikk er inkludert i alle byvekstavtalene som et av virkemidlene for å oppnå målet om null vekst i personbiltrafikken. Med dobbelt så stor andel av arbeidsplassene i sentrum i Bergen og i Trondheim sammenlignet med Nord-Jæren er parkeringspolitikkens potensiale for å bidra til nullvekstmålet større i disse to byene enn på Nord-Jæren.
Politisk er det stor uenighet om parkeringstiltak. Politikerne i Stavanger og Trondheim har en tendens til å ønske strengere reguleringer, mens politikerne i Bergen har en tendens til å ønske mer liberale reguleringer på parkering. I Sandnes ønsker et stort flertall en meget liberal parkeringspolitikk.
Parkeringspolitikkens muligheter til å bidra ytterligere til å nå nullvekstmålet ligger i hovedsak i å utvide parkeringspolitikkens virkeområde til å omfatte områder utenfor bysentrum, men dette er omstridt.
Last ned rapporten (pdf)